6 tekenen dat jij een vitamine D tekort hebt

Vitamine D tekort

Vitamine D is van grote waarde voor ons lichaam. Dat wil zeggen: een vitamine D tekort heeft een negatieve invloed op je lichaam. Een gezond lichaam komt voort uit een goed gebalanceerd voedingspatroon met daarin voldoende van de juiste voedingsstoffen. Denk aan vitamines, goede vetten, koolhydraten, eiwitten en mineralen. Een tekort aan één van deze onderdelen heeft een negatieve invloed op je lichaam. Kijken we naar de voedingsstoffen die je lichaam sterker maken en ‘opbouwen’, dan speelt vitamine D een grote rol.

Vitamine D tekort

Om je alvast gerust te stellen: een vitamine D tekort komt niet vaak voor. Maar regelmatig wordt er te laat gedacht aan dit verschijnsel en dat is zonde. Daarom vind je hieronder tekenen en symptomen die kunnen duiden op een tekort aan de vitamine.

1. Je wordt vaak ziek

Wanneer je lichaam te weinig vitamine D binnenkrijgt heeft dit een negatief effect op je immuunsysteem. Hierdoor ben je vatbaarder voor ziekten.

2. Je bent vaak vermoeid

Er zijn studies die de relatie tussen vermoeidheid bij vrouwen en een tekort aan vitamine D hebben aangetoond. Vitamine D helpt je energieniveau stabiel te houden. Mocht je vaak overdag al zeer vermoeid zijn zonder dat hier een duidelijke aanleiding voor is, dan kan dit duiden op een tekort aan vitamine D.

3. Je hebt zwakke botten

Geen zware botten, maar zwakke botten 😉 Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van je botten. Een tekort aan de vitamine, maar ook een tekort aan calcium kunnen zorgen voor klachten als rugpijn.

4. Je verliest haar

Iedereen verliest uiteraard haar, alleen is dat relatief gezien niet erg veel. Maar een aanzienlijk grotere mate van haarverlies kan duiden op gezondheidsklachten. Stress is hier een bekende veroorzaker van, maar dit geldt ook voor vitamine D.

5. Wonden genezen langzaam

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het tegengaan van infecties en het onder controle houden ontstekingen. Daarnaast is het zo dat een lichaam met voldoende vitamine D zich goed weet te herstellen wanneer er sprake is van een wond. Maar wanneer je het idee hebt dat dit te langzaam gebeurt kan dit wijzen op een tekort.

6. Je hebt altijd veel spierpijn

Merk je dat je vaak lange tijd spierpijn hebt en dat de spierpijn erg heftig is? Kan uiteraard aan je trainingsschema liggen. Maar sluit een tekort aan vitamine D niet uit. Experts vermoeden dat de vitamine hierbij een belangrijke rol speelt. Dit wordt nog volop onderzocht en er is nog geen onomstotelijk bewijs. Maar het is de moeite waard om in je achterhoofd te houden.

Bovenstaande tekenen zijn vaak lastig te herkennen en hoeven ook niet altijd aan een vitamine D tekort te liggen. Sowieso kan het aan te raden zijn een expert in te schakelen, maar het kan ook zéker de moeite waard zijn om te gaan letten op je vitamine D inname. Vaak kan een aanpassing in je voedingspatroon al heel veel klachten wegnemen. Daarnaast is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. Zorg dat je voldoende buiten komt!

Heb je vragen over voeding of vitamine D? Neem dan gerust contact met ons op. En bekijk ook eens ons Health Booster Food Programma!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *