8 voedingstips voor CrossFitters en andere sporters

CrossFit Meppel blog 8 tips

“Excercise is King. Nutrition is Queen. Put them together and you’ve got a kingdom”, aldus fitnessinstructeur Jack Lalanne. Overigens werd hij toen hij nog leefde al “Godfather of Fitness” genoemd, maar dat terzijde. Hij sloeg met deze quote de spijker op zijn kop. Sport en voeding gaan hand in hand. CrossFit en voeding dus ook. Natuurlijk word je fitter van CrossFit workouts. Maar wil je echt resultaat behalen, dan begint het allemaal bij je voedingspatroon. We hebben 8 voedingstips voor je opgesteld die er voor zullen zorgen dat je gezonder wordt, beter zal presteren, sneller zal herstellen en meer energie zal hebben gedurende de dag.

1. Neem een eiwitrijk ontbijt

Wat je doel ook is, dit is een hele goede eerste stap richting een nog fittere versie van jezelf. Veel mensen eten enkel een koolhydraatrijk ontbijt en eten dan pas bij de lunch weer iets waar eiwitten in zitten. Er zijn zelfs genoeg mensen die helemaal niet ontbijten. Wil je sterker worden, vet verbranden en heersen op je werk, dan is het aan te raden om te zorgen voor een eiwitrijk ontbijt.

Wat zijn de voordelen van een eiwitrijk ontbijt? Het stabiliseert je energiebalans, zorgt voor minder trek gedurende de rest van de dag en het levert aminozuren die zorgen voor spiergroei en helpen bij je herstel. Ontbijt dus voortaan vooral met eieren, vlees, noten, of kwark met havermout en fruit. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

2. Eet wat je nodig hebt voor herstel

Veel CrossFitters trainen keihard. Super awesome! Maar vervolgens maken ze de fout te weinig van de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Om te herstellen van Fran, Murph of welke andere workout je dit keer ook verpulverd hebt, moet je zorgen voor voldoende eiwitten en koolhydraten om je lichaam te voorzien van de stoffen die nodig zijn om groei te realiseren. Ook voldoende water drinken is hierbij belangrijk. Koolhydraten zijn dus zeker niet de vijand, teveel koolhydraten wel. Luister ook goed naar je lichaam. Je lichaam geeft bijna altijd zelf wel aan wat het nodig heeft.

3. Bereken je caloriebehoefte

En nee, je hoeft echt niet elke dag alles af te wegen en elke calorie te tellen. Iedereen heeft een eigen basisbehoefte aan energie voor de basisfunctionaliteiten van het lichaam. Het verteren van voedsel, het groeien van je nagels, het kloppen van je hart, etc. Daarnaast heb je energie nodig voor dagelijkse activiteiten. CrossFit, wandelen, zwemmen of werken bijvoorbeeld.

Iedereen heeft een andere behoefte, want dit is afhankelijk van je geslacht, lengte, gewicht en de mate waarin je actief bent gedurende de dag. Er zijn meerdere manieren om dit te berekenen. CrossFit Meppel adviseert je hier ook graag over. Het is namelijk ook van belang dat iemand een goede verdeling voor je maakt van de hoeveelheden voor de dagelijkse inname van eiwitten, koolhydraten en vetten.

Weet je eenmaal wat je caloriebehoefte is, dan is het zaak om te bedenken wat je doel is. Is dat bijvoorbeeld spiergroei? Of wil je juist afvallen?  Op basis hiervan kun je nagaan wat je per dag nodig hebt aan voedingsstoffen om je doel te kunnen behalen. Houd dit vervolgens eens een paar dagen bij om te zien wat je precies moet eten om hieraan te voldoen. Langzaam maar zeker kun je het steeds minder gaan bijhouden en kijken of je dit zelfstandig kunt.

4. Eet de kleuren van de regenboog

Klinkt misschien leuk als je aan Skittles dacht, maar dat bedoelen we hier dan weer niet. Groenten hebben enorme gezondheidsvoordelen voor iedereen en veel mensen eten dagelijks maar minimale hoeveelheden groente. Zeker als CrossFitter kan je lichaam meer groenten gebruiken dan een gemiddeld persoon. Door te zorgen dat je wekelijks alle kleuren van de regenboog aan groente eet weet je zeker dat je voldoende voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt en dat je profiteert van alle gezondheidsvoordelen van het eten van groente.

5. Drink voldoende

Maar weinig mensen drinken dagelijks voldoende water. Terwijl er onderzoeken zijn die uitwijzen dat een vochttekort van 2% kan leiden tot een 10 à 20% verminderd prestatievermogen. Een paar keer per week een slopende CrossFit workout voltooien vraagt al helemaal om extra vochtinname gedurende je dag. En houd het hierbij vooral gewoon bij water. Geen frisdrank, sappen of andere dranken met suikers of andere toevoegingen.

6. Kijk wat werkt voor jou

Wat voor de één fantastisch werkt, kan voor de ander totaal verkeerd uitpakken. Probeer dingen uit en sta stil bij hoe dit jou doet voelen. Noteer wat je at toen alles tijdens de workout aanvoelde als 200kg en neem dit in het vervolg gewoon niet meer. We zeiden het al eerder: je lichaam geeft jou zelf een hoop informatie.

7. Maak je niet te druk over voedingkeuzes

Geloof ons, we spreken uit ervaring. Het is heel verleidelijk om streng te zijn voor jezelf en bij elke keuze die je maakt op het gebied van voeding jezelf af te vragen of het wel echt de juiste was. Vooral in het begin kan het heel overweldigend zijn om je voedingspatroon aan te passen. Maak het vooral niet te ingewikkeld en denk in kleine stapjes. Begin eens met het aanpassen van je ontbijt bijvoorbeeld. Maak van je snacks eens gezonde snacks.

Je kunt jezelf helpen door maaltijden voor te bereiden op momenten dat je er tijd voor hebt. Bijvoorbeeld op zondagavond alvast voor meerdere dagen lunch maken. Dan hoef je het alleen nog maar te grijpen. Daarnaast kun je beginnen met het maken van maaltijden die gemakkelijk zijn, zoals goedgevulde salades. Snel klaar en makkelijk mee te nemen.

8. Kijk wat past bij je budget

Gezond eten hoeft niet altijd heel erg duur te zijn. Bedenk wel dat gezond eten een investering kan zijn. Helaas is een snelle snack nog altijd goedkoper dan gezonde voeding. Ga vooral eens op onderzoek uit waar je zo goedkoop mogelijk gezonde voeding van hoge kwaliteit kunt krijgen. Eieren of vlees van de boer in de buurt bijvoorbeeld, groenten bij de groenteboer op de markt of sla vlees en vis in wanneer deze in de aanbieding zijn en vries het in. Koop ook altijd ongesneden stukken vlees of vis, dat scheelt geld.

Door je te houden aan deze voedingstips is een gezonde leefstijl en een gezond voedingspatroon binnen handbereik. Al het begin is moeilijk, maar geloof ons: het is de moeite waard!

En om het makkelijker te maken kunnen leden van CrossFit Meppel vanaf eind juni elke week verse en voedzame maaltijden bestellen bij Karina Meijer van eetgeluk.com. Zij is natuurvoedingsadviseur en gelooft dat gezond en lekker eten heel goed samen gaan. Binnenkort meer informatie hierover!

Wil je meer informatie over CrossFit, voeding of eens meedoen aan onze Food Challenge? Neem dan contact met ons op!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *