Hoe vaak moet ik sporten per week?

CrossFit Meppel blog hoe vaak trainen

Hoe vaak moet ik sporten per week? Train ik wel genoeg? Of train ik te vaak? Het zijn vragen die beginnende CrossFitters zichzelf regelmatig stellen, maar ook voor mensen die al langer trainen komen deze vragen vaak naar boven. Je wilt immers optimaal resultaat behalen, maar wel op een veilige en prettige manier.

Het heilige CrossFit.com schrijft 3 dagen trainen, 1 dag rust voor. Maar is dit een geschikt trainingspatroon voor elke CrossFitter? Zeker niet.

Heb je geen zin om het lange antwoord door te spitten, dan hier alvast het korte antwoord.

Het korte antwoord: het optimale aantal trainingsdagen hangt af van je trainingsdoel. Denk aan meer kracht, meer spiermassa of een beter uithoudingsvermogen. Kijk je niet naar een specifiek trainingsdoel, dan geldt drie keer of vaker trainen, zo goed mogelijk verspreid over de week, als het meest optimale scenario.

Hoe vaak moet ik sporten per week: het lange antwoord

Het aantal keer dat je sport per week heeft voor iedereen dezelfde intentie: je wilt vaak genoeg trainen om jouw fitnessdoelen te bereiken, maar je wilt niet zo vaak trainen dat je overtraind raakt en je lichaam overbelast. Het lastige zit hem alleen in het feit dat er nog veel meer factoren een rol spelen bij de keuze voor de manier waarop jij je wekelijkse CrossFit trainingen indeelt. Zoals gezegd is het afhankelijk van jouw specifieke trainingsdoel, maar ook van de mate van intensiteit waarmee je traint, de kwaliteit van je rust, hoe je voedingspatroon eruit ziet en wat je sportieve basis was toen je begon met CrossFit. Hieronder werken we dit verder voor je uit.

Jouw specifieke trainingsdoel

Er zit nogal verschil tussen iemand die een basis wil leggen om vitaal door het dagelijks leven te gaan, iemand die overgewicht heeft en wil afvallen en iemand die puur gericht is op het beoefenen van CrossFit op competitieniveau (alles voor de Games!). Hoe vaker je traint per week, hoe sneller je jouw trainingsdoel behaalt. Tot op zekere hoogte. Wat voor fitte baas je ook bent, anderhalve week trainen zonder rustdagen in te plannen resulteert vroeg of laat – waarschijnlijk vroeg – tot overtraining. Zonder overdrijven: er zit een belangrijk verschil in trainingsdoelen tussen een atleet die 2 keer per week sport en een atleet die 5 keer per week sport. Onthoud dat goed en kijk eerlijk naar jouw trainingsdoel.

De intensiteit van je training

Veel atleten gebruiken de kreet ‘hard werken is hard ontspannen’ graag, vooral om daarna zonder schuldgevoel een cheat meal naar binnen te kunnen schuiven. Maar de kern van deze kreet is erg belangrijk. Als we er vanuit gaan dat je aan CrossFit doet, dan kunnen we met grote zekerheid stellen dat de intensiteit van je workouts hoog tot zeer hoog is, uitgegaan van een inzet van 100%.

Niet elke workout heeft dezelfde intensiteit. Het kan dus goed zijn dat je meer rust moet nemen tijdens perioden met meer workouts van zeer hoge intensiteit of dat je vaker kunt trainen tijdens perioden met workouts van minder hoge intensiteit. Luister altijd naar je lichaam. Bedenkt dat je op sommige dagen door vermoeidheid en spierpijn heen moet trainen, dit hoort er bij. Maar train nooit door wanneer je last hebt van acute pijn, erge spierpijn of oververmoeidheid.

CrossFit Meppel hoe vaak moet ik sporten per week

De kwaliteit van je rust

De kwaliteit en kwantiteit van je rustdagen hebben grote invloed op je vermogen om te trainen. Kwaliteit en kwantiteit definiëren we in dit geval op twee manieren: de mate waarin je actief bent op rustdagen en het aantal uren dat je slaapt per nacht. Ga je op je rustdag de hele dag besteden aan het bestraten van de oprit, dan was het niet echt een effectieve rustdag. Vergelijkbaar: wanneer je slechts 5 à 6 uur slaapt heb je ook niet op een effectieve manier je rust gepakt.

De meest effectieve vorm van rust: geen langdurige of intensieve lichaamsbeweging aangevuld met 8,5 tot 9 uur aaneengesloten slaap. En inderdaad, de huidige maatschappij is hier niet altijd even goed op ingericht. Maar dat interesseert je lichaam totaal niet. Wat dat betreft is het simpel. Minder rust van mindere kwaliteit betekent minder vaak trainen. Meer rust van hoge kwaliteit betekent vaker trainen zonder overtraind te raken of blessures op te lopen.

Voeding

Wanneer je lichaam de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om spierweefsel te repareren en om voldoende energie te leveren, kun je vaker trainen. Heb je een matig eetpatroon, dan zal je minder vaak kunnen trainen en met minder intensiteit. Daarnaast zal je lichaam niet alle voordelen van de trainingen volledig benutten omdat het niet de juiste gereedschappen krijgt voor het omgaan met de impact van een workout. Eerder hebben we al 8 voedingstips voor je op een rijtje gezet.

Je dagelijkse leven

We don’t live to workout; we workout to live. Je trainingsschema moet aansluiten bij de inrichting van je dagelijkse leven. Dat betekent wel dat je nog steeds tijd vrij moet maken om te sporten als vitaliteit een prioriteit is in jouw leven; die tijd maakt zichzelf niet vrij. Maar je zal niet altijd kunnen trainen op de perfecte momenten, op de perfecte dagen. Je moet een balans vinden tussen je trainingsdoelen en de andere doelen in je leven.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met ons op of schiet een van de trainers even aan tijdens de les.




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *