Waarom we stress nodig hebben

Stress Blog CrossFit Meppel

We weten allemaal dat (teveel) stress ongezonde gevolgen kan hebben. Zo wordt het langdurig ervaren van stress onder andere in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het is ook een feit dat veel mensen dagelijks teveel stress ervaren. Zaken als een constante stroom van informatie de we tot ons nemen via internet spelen hierbij een belangrijke rol. Maar toch heeft stress ook positieve kanten. Sterker nog: we hebben stress nodig.

Wat is stress eigenlijk?

Stress is een mechanisme dat voor onze voorouders eigenlijk veel noodzakelijker was dan voor ons nu. Wanneer je stress ervaart maakt je lichaam zich namelijk eigenlijk klaar om te verdedigen of te vluchten. Je hersenen maken een adrenaline hormoon aan waardoor je hart sneller gaat kloppen, je ademhaling versnelt en wordt oppervlakkiger en je spieren spannen zich aan. Is dit na een paar minuten nog niet voorbij, dan maakt je lichaam nog een hormoon aan: Cortisol. Dit stresshormoon zorgt ervoor dat je lichaam in staat van paraatheid blijft.

Bovenstaande zie je terug in het dagelijks leven van mensen die gestresst zijn. Zo geven mensen vaak aan last te hebben van hartkloppingen en hyperventilatie. Dit is te herleiden naar de versnelde en oppervlakkige ademhaling als gevolg van stress. Je kunt nu onze ademhaling intake doen om te kijken hoe het met jouw ademhaling gesteld is.

Alert zijn

Wat we hierboven beschreven is helemaal niet negatief, als we ons lichaam tenminste de kans geven om te herstellen. En dat is precies wat we tegenwoordig steeds moeilijker vinden. Maar dankzij stress kunnen we tenminste alert zijn, wat voordelen met zich mee brengt.

Beter presteren

Zeker als sporters ervaren we dagelijks de voordelen van stress. Met stress presteren we beter. Onze zintuigen staan op scherp, onze ademhaling versnelt waardoor onze hersenen meer zuurstof krijgen en een snellere hartslag zorgt voor meer voeding en zuurstof naar onze spieren. Dankzij stress presteren we dus op een hoger niveau. Fysiek én mentaal.

Hoe ga je er mee om?

Er zijn meerdere manieren om een leven zonder stress te realiseren, en die zijn niet allemaal per sé erg ingewikkeld. Met kleine stappen kun je al een hoop bereiken. De kern van de oplossing: onderscheid maken tussen de gedachte en de situatie. Stel jezelf de vraag: wat is de daadwerkelijke situatie en wat maak ik er zelf van in mijn gedachten? Wanneer je teveel in je hoofd gaat zitten maak je de problemen groter dan ze in werkelijkheid zijn.

Dit realiseer je door te leren om spanning in je lichaam waar te nemen. Als het je lukt om spanning waar te nemen kun je dit constateren en vervolgens laten voor wat het is. Richt je vervolgens op je ademhaling voor ontspanning. Wat ook kan helpen is je aandacht een tijd lang te richten op je voeten. Op die manier kom je makkelijker uit je hoofd.

Stress kan erg vervelend zijn en nadelige gevolgen hebben voor je dagelijkse leven. Door te leren stress om te zetten in iets positiefs zal je vooruit gaan in je training, je doelen sneller behalen en je gezonder voelen. Heb je hier vragen over? Lijkt het je fijn om gecoacht te worden op dit gebied? Neem gerust contact met ons op!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *