Vet verbranden met sporten, hoe zit dat?

Vet verbranden met sporten

Vrijwel iedereen zou toch wel wat minder vet willen hebben. Vet verbranden met sporten is dan vaak de uitgelezen manier, maar vergeet niet dat gezonde voeding hiervoor de belangrijkste basis vormt. In dit artikel gaan we echter in op vet verbranden door sport. Dat is nog best wel een ingewikkeld proces namelijk. Door steeds meer inzicht te krijgen in de werking van je lichaam zal je steeds meer resultaat gaan boeken!

Zuurstof belangrijk voor vet verbranden met sporten

Onder invloed van zuurstof kunnen we vet verbranden, dus zuurstof speelt een cruciale rol bij onze vetverbranding. De vetreserves worden dan ook vooral aangebroken bij duurtraining, maar dat betekent niet dat alleen maar duurtraining doen leidt tot de meeste gewichtsafname en vetverbranding. Ook krachttraining is belangrijk en vetverbranding draait niet enkel om het verbranden van vetstoffen. Bij de totale vetverbranding komen namelijk ook koolhydraten kijken.

De rol van krachttraining

Het is nogal een hardnekkig gerucht dat je jouw sportschema vooral op duurtraining zou moeten richten als je snel en veel vet wilt verbranden. Pak de spiegel er maar bij en begin aan je bicep curls, want krachttraining speelt een belangrijke rol bij vetverbranding. Wanneer je effectief vet wilt verbranden en af wilt vallen zal je voldoende energie uit koolhydraten moeten halen. Doe je dit niet, dan heb je een overschot aan koolhydraten en dat wordt omgezet in vetweefsel. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je (ook) op hoge intensiteit traint.

Krachttraining of een combinatie van krachttraining en duur/cardio training zoals CrossFit is hiervoor de perfecte oplossing. Deze trainingen op hoge intensiteit zorgen ervoor dat het lichaam minder zuurstofrijk bloed naar de spieren kan transporteren. Hierdoor verschuift de vetverbranding van je lichaam meer naar de koolhydraten.

Voordelen meer spiermassa

Het hebben van meer spiermassa komt de vetverbranding van je lichaam ten goede. Dus vormen van krachttraining verwerken in je trainingen is √°ltijd een goed idee. Je hebt spiermassa nodig om energie te verbranden. Heb je minder spiermassa, door bijvoorbeeld alleen maar aan duurtraining te doen, dan betekent dat minder verbranding in zowel rust als tijdens inspanning.

De invloed van sporten op je stofwisseling

Sporten heeft een behoorlijke invloed op je lichaam. Het verandert je lichaamssamenstelling en daarmee ook je stofwisseling. Die stofwisseling stopt niet ineens na het trainen, die is er altijd. Je wilt het liefst dat deze ook tijdens rust zorgt voor voldoende verbranding. Vergeet niet dat je ruststofwisseling voor driekwart (!) je dagelijkse energieverbruik bepaalt. Spierweefsel is constant actief, waardoor mensen met meer spierweefsel meer verbranden in rust. Daarmee sla je dus een flinke slag!

Ben je een marathonloper, dan wil je juist graag minder spierweefsel omdat je stofwisseling dan juist langzamer wordt. Op die manier leert het lichaam zuinig om te gaan met energie.

Het is dus puur afhankelijk van je doel, maar wanneer je wilt afvallen en minder vet wilt is het aan te raden om afwisselende trainingen te volgen die de verschillende onderdelen van je lichaam aanspreken. CrossFit is hier gelukkig uitermate geschikt voor!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *