Meer bewegen: zo maak je er een gewoonte van

Meer bewegen blog

Meer bewegen. Een voornemen dat alleen nog maar toegenomen is onder mensen vanwege het nieuws dat we te veel zitten. Er kleven allerlei nadelen aan het te weinig bewegen. Maar dat we te veel zitten weten we ondertussen wel. Hoe zorg je dat je meer gaat bewegen? Door er een gewoonte van te maken. Alles wordt makkelijker als je er een gewoonte van maakt.

Meer bewegen op een vast moment

Plan een vast moment in waarop je gaat bewegen. Een gewoonte wordt het makkelijkst gevormd tot een gewoonte door het te koppelen aan andere gewoontes. Volg je het nog? Ga bijvoorbeeld altijd voor je werk sporten. Zo wordt het onderdeel van je ochtendritueel. Of doe het juist meteen na je werk. Op deze manier zal je op een gegeven moment vrijwel automatisch beginnen aan je portie beweging.

Begin klein

Hoe vaak moet ik sporten? Wat doe ik met mijn voeding? Moet ik iets gaan doen wat écht zoden aan de dijk zet? Geen zorgen. Je hoeft niet meteen de allerzwaarste sporten te gaan beoefenen of ongelooflijk ambitieuze doelen te gaan stellen. Het is prima om klein te beginnen. Als je te zwaar begint zal het je alleen maar sneller tegen gaan staan. Bouw het langzaam op. Maar wat wel heel belangrijk is: begin meteen! Door alleen na te denken over meer willen bewegen wordt het geen gewoonte. Je zal iets moeten doen.

Doe iets waar je plezier aan beleeft

Ga op zoek naar een vorm van bewegen waar je plezier aan beleeft. Dat is misschien wel het allerbelangrijkste. Word je echt gelukkig van een lange wandeling? Ga lekker de natuur in en ga vooral lekker wandelen. Bewegen is echt geen straf, je wordt er juist enorm gelukkig van. Zoek iets dat bij je past. Buiten of juist binnen, of onder het genot van jouw favoriete muziek. Maak er een feestje van!

Meer bewegen blog

Beweeg met anderen

Door met iemand anders te gaan bewegen motiveer je elkaar en wordt het een stuk gezelliger. Wist je dat een gewoonte echt een vaste gewoonte wordt wanneer je het minimaal dertig dagen volhoudt? Samen bereik je dat veel eerder!

Houd je vooruitgang bij

Niets motiveert meer dan het bijhouden van je vooruitgang. Elke keer wanneer je er voor kiest om te gaan bewegen op momenten waarop je dat eerder niet deed is al vooruitgang. Houd bij wat het doet met hoe jij je voelt, of kijk naar hoeveel meer je al bewogen hebt sinds je bent begonnen.

Geniet bij voorbaat

Je hoeft niet pas te beginnen met genieten wanneer je resultaat ziet of voelt. Geniet gewoon bij voorbaat al! Bedenk hoe fijn je je straks voelt als je gaat bewegen in plaats van op de bank blijft liggen. Bedenk hoeveel meer gewicht jij over een tijd kan tillen of hoe je straks kunt hardlopen en praten tegelijk!

Wil je sporten in Meppel? Je bent van harte welkom om een gratis proefles bij ons in te plannen!




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *