Hormoonbalans: 3 signalen dat je hormonen uit balans zijn

Hormoonbalans blog

Je hormoonbalans is erg belangrijk voor de manier waarop jij je voelt. Het is een feit dat vrouwen hormonaal gezien een stuk ingewikkelder in elkaar zitten dan mannen. Het gebeurt regelmatig dat vrouwen aangeven voldoende te bewegen, genoeg te drinken en gezond te eten maar zich toch vaak niet lekker voelen. Veel vaker dan je zou denken hangt dit samen met hun hormoonbalans.

Belang van hormoonbalans bij vrouwen

Bij mannen is er één hormoon dat de belangrijkste rol speelt. Testosteron. Dit hormoon is vooral in de pubertijd aanwezig en schiet omhoog in deze periode. Wanneer mannen rond de 40 zijn neemt de hoeveelheid testosteron langzaam weer af. Voor vrouwen is dit niet zo ongecompliceerd. De hormonen van vrouwen oefenen invloed uit op hun hele lichaam waarbij alles met elkaar in verbinding staat. Des te belangrijker dat je de signalen van een verstoring in je hormoonbalans leert herkennen. We geven je hieronder drie belangrijke signalen en hoe deze op te lossen.

1. Moeite met afvallen

Uiteraard hebben voeding en beweging invloed op de mate waarin je afvalt. Maar wat mogelijk nog een grotere invloed kan hebben is de balans van je hormonen. Wanneer er sprake is van een disbalans kun je dik worden terwijl er praktisch gezien geen reden is dat je aankomt. Of je nu gezond eet en voldoende beweegt maakt dan niet uit. Eet je gezond maar houd je toch vet of vocht vast, dan is er waarschijnlijk sprake van een hormonale disbalans. Zo zorgt een traag werkende schildklier voor een lage vetverbranding, zorgt teveel insuline in je bloed er voor dat je op dat moment geen vet kunt verbranden en teveel xeno-oestrogenen zorgen voor hardnekkige vetopslag.

Oplossing: voldoende slapen en goed slapen. Dit is van groot belang voor je hormoonhuishouding en algemene gezondheid. Daarbij komt dat vrouwen meer slaap nodig hebben dan mannen. Minimaal acht uur per nacht is optimaal.

2. Onbeheersbare eetbuien

We hebben tegenwoordig zoveel voedsel tot onze beschikking dat we gemakkelijk een voedselverslaving ontwikkelen. Voedsel dat uit een fabriek komt is vaak bewerkt met allerlei producten die invloed hebben op onze hersenen. Zoals zout, zoet en vet. Onze hersenen vinden dit heerlijk waardoor we vaak alleen maar meer willen. Hormonen spelen hierin een belangrijke rol. Zo kan een tekort aan serotonine en oxytocine ervoor zorgen dat je behoefte hebt aan troosteten, een teveel aan cortisol of insuline maakt dat je zin hebt in zoetigheid en een bijnieruitputting kan leiden tot een disbalans in je vochthuishouding waardoor je behoefte hebt aan zout.

Oplossing: natuurlijke voeding eten. Niet altijd even gemakkelijk door alle verleidingen in onze huidige samenleving. Suikers staan er om bekend dat ze echt je hormoonbalans in de war kunnen schoppen. Voeding die uit de natuur komt en niet uit de fabriek werkt het beste voor je lichaam, en dus ook voor je hormonen. Gooi niet in één keer je eetpatroon om, maar pas het langzaam aan zodat je lichaam kan wennen.

3. Een opgefokt gevoel

Misschien herken je het: je voelt je opgefokt en opgebrand tegelijkertijd. Dit gevoel draait allemaal om het hormoon cortisol. Het stresshormoon. Eerder schreven we al waarom je stress nodig hebt. Maar een teveel aan stress en dus een teveel aan cortisol verstoort allerlei herstelprocessen en balansen in je lichaam. Een schommelend niveau van cortisol zorgt voor een tegenstrijdige mix van opgefokt en opgebrand zijn tegelijkertijd. Je hebt moeite om in slaap te komen, maar ‘s ochtends ben je uitgeput. Cortisol wordt aangemaakt door je bijnieren. Produceert je lichaam te lang te veel cortisol, dan kan dit leiden tot bijnieruitputting. En daar ben je niet zomaar weer van hersteld.

Oplossing: zorg voor voldoende ontspanning. Een enorme open deur wellicht, maar o zo belangrijk. Daarnaast zorgt lang niet iedereen hier voldoende voor. Cortisol kan een echte sloper zijn voor je lichaam. Daarom zal je iets tegenover al deze stress moeten zetten. En dat is ontspanning. Ga op zoek naar een vorm van ontspanning die voor jou werkt. Dit is voor iedereen anders. Bedenk wel dat het een gezonde vorm van ontspanning moet zijn. Jezelf constant volgooien met alcohol is geen gezonde ontspanning.

Een gezonde leefstijl is super belangrijk. Maar houd ook altijd in je achterhoofd dat je hormoonbalans meer invloed op je lichaam heeft dan je denkt.




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *