Ademhalingsoefeningen om je vitaler te voelen

Ademhalingsoefeningen CrossFit Meppel

Ademhalingsoefeningen. Dat is toch super zweverig? Mensen die deze vraag stellen oordelen wellicht te snel; een juiste manier van ademhalen kan een wereld van verschil maken voor jouw vitaliteit. Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen bij het omgaan met- of zelfs voorkomen van aandoeningen zoals een verhoogde bloeddruk, angststoornissen, depressie of stemmingsstoornissen.

Ademhalingsoefeningen voor ontspanning

De huidige maatschappij vraagt enorm veel van ons. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die overwerkt is, teveel stress ervaart of een slaaptekort heeft opgebouwd. Stress is een dagelijks terugkerend fenomeen en is van invloed op onze vitaliteit. Het oergevoel van vechten of vluchten zit bij iedereen ingebouwd vanaf de geboorte. Alleen hebben we dit maar zelden nodig in ons dagelijks leven. Je hoeft niet te wachten op situaties waarin je eindelijk eens ontspanning kunt ervaren, je kunt dit zelf creëren met simpele ademhalingsoefeningen.

Bewezen voordelen

Onderzoek toont aan dat bewust ademhalen helpt om maximaal te presteren – wat voor sporters bijvoorbeeld erg interessant is – en dat het helpt om je bloeddruk te verlagen, je rustiger te laten voelen en stress uit je lichaam haalt. Al met al houdt een bewuste ademhaling dus je lichaam en geest gezond. We beschrijven hieronder een techniek die gemakkelijk aan te leren is om je een beeld te geven van een ademhalingsoefening.

De BodyScan

Deze techniek is bekend van Mindfullness, en wordt ook wel Progressive Muscle Relaxation genoemd. Bij deze techniek gebruik je jouw adem en aandacht om tot ontspanning te komen. Langzaam maar zeker ga je jouw gehele lichaam langs om je gewaar te worden van hoe je lichaam aanvoelt. Datzelfde geldt voor je ademhaling. De oefening gaat als volgt:

  • Neem een comfortabele liggende of zittende positie aan.
  • Doe je ogen dicht.
  • Richt je vervolgens op het aanspannen en ontspannen van de verschillende spiergroepen in je lichaam. Doe dit per spiergroep zo’n 2 à 3 seconden.
  • Ga hierbij je hele lichaam langs. Begin bij je tenen, je voeten, je knieën, enzovoorts. Belangrijk is dat je hierbij een diepe, langzame ademhaling aanhoudt.
  • Dit kan best lastig zijn. Om het makkelijker te maken kun je inademen door je neus, je adem vasthouden terwijl je de spieren aanspant en uitademen bij het ontspannen van de spieren.

Hoe CrossFit Meppel jou hierbij helpt

Bij CrossFit Meppel hebben we geïnvesteerd in kennis op dit gebied. Dit hebben we gedaan bij Physis Academy. Timo is docent bij Physis Academy en geeft in onderstaande video een thuiscollege over de invloeden van ademhaling. De moeite waard om te bekijken als je meer wilt weten over Physis Academy en de invloeden van ademhaling.

Doe een gratis intake bij CrossFit Meppel

Met het feit dat we deze kennis binnenkort gaan toepassen bij CrossFit Meppel hebben we een primeur te pakken! Wil je hier van profiteren en ben je benieuwd hoe het met jouw ademhaling zit? Vul dan hier de gratis intake in en we gaan graag met je in gesprek om te kijken hoe we jou verder kunnen helpen.




Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *